joi, 16 august 2012

Cum sa scrii un articol bun pentru site sau blog


Pentru ca din asta se poate face o meserie, “grupul de jurnalisti” au ales sa-si protejeze bransa de o inundatie a poporului (de cand cu netu` asta) printr-o sintagma bine imbibata in mintile celorlalti: “Trebuie sa ai talent, altfel scrii prostii!”. Eh, nu-i chiar asa, pentru ca am citit zeci de mii de articole pe net si prea putine de o calitate buna. Cel mai important element era subiectul si norocul pentru multe din articolele astea. Norocul genereasa vizibilitatea si subiectul genereaza cititori, insa este foarte important ca din momentul in care userul acorda din pretiosul sau timp o secunda sa beleasca ochii pe textul scris de tine, sa-l faci sa ramana acolo! Pentru asta sunt tehnici si “tips and tricks”, so… no biggy :)

Un articol ce trebuia sa-l postez de ceva timp. Nu din principiul “moama ce bine scriu eu articolele” pentru ca nu stiu daca e cazul, insa de multe ori m-am intalnit cu oameni care voiam sa-si inceapa o cariera modesta in ale scrisului online (nu ma refer la bloguri, ci la articole pe diverse site-uri cu tot felu` de subiecte abordate). Singura si marea problema a lor, datorita careia inca nu au facut inca vreun pas in acest sens. Nah! Ca nu ma mai plimb cu sticku` pe la trainguri :D si va dau direct linku`.

Pana la urma, pentru oricare dintre noi, sunt articole interesante pe care “n-ai chef sa le citesti acum” si articole mai putin interesante pentru tine care totusi le-ai savurat cap-coada! De ce? Pentru ca cele delicioase sunt facute sa fie asa. De retinut este faptul ca nu vreau sa o dau cu traduceri sau copy/paste, sa repet textul ce-i pe tot netu` la “cum sa scrii un articol bun”. E prea plictisitor, iar cei ce au facut chestia asta … pana mea … de ce copy/paste? Unde-i minimul de valoare si munca depusa (asa… de bun simt pentru oamenii care-ti citesc articolul…)?
1. Titlul potrivit

(sau… “Agata-ti Cititorul! Ce faci gagica? Bem o cafea impreuna?” :D)

In primul rand, cum ziceam mai sus, daca ai promovare foloseste-te de ea! Pune-i un titlu interesant! Adica trebuie sa-ti agati cititorul cu un titlu ce are legatura cu articolul, dar sa fie si interesant. Pe scurt: Agata-ti Cititorul cu un titlu interesant! Ceea ce trebuie sa tii cont e faptul ca pe intregul net sunt o gramada informatii si titluri de tot soiu`. Tu trebuie sa stabilesti diferenta intre al tau si celelalte.

De la distanta, omu` se ia dupa tiltlu si poza (dar prea putine sunt momentele in care poza este cea care determina omu` sa dea click). Pentru orice om totul se rezuma la “ce am de castigat daca dau click”. Nu trebuie sa te gandesti material, insa inconstient asta gandeste orice om. Drept urmare, un titlu bun trebuie sa-i spuna omului ce are de castigat daca da click si care-i beneficiul personal! Pentru asta trebuie sa iti cunosti cititorii, targetul. Trebuie sa fii empatic, sa te pui in locul lor.

Un titlu trebuie sa fie scurt si catchy. Daca e prea lung… omu` se plictiseste. Daca nu e concis, omu` se plictiseste. Taie orice cuvant in plus si reformuleaza. Nu-ti fie teama sa stai sa te gandesti bine la titlul inainte de a posta articolul! De asemenea nu modifica titlul (sau linkul spre articolul tau) dupa ce ai postat articolul! Atat din motive de SEO cat si pentru cititor. Nimic nu e mai frustrant decat sa regasesti aceeasi informatie sub un alt titlu.

Ca un ultim sfat legat de titluri, incearca sa folosesti cuvinte de tip “carlig” (hook). Daca scrii despre inveti cititorii ceva, incepe cu aceste cuvinte: “Cum sa…”. Daca e vorba de un concert pe care vrei sa-l anunti, incepe chiar cu acest cuvant “Concert”!. In cazul in care e o dezbatere, baga in titlu chestiile dezbatute (cuvinte cheie, nu povesti!).
2. Inceputul articolului

(sau… “Ai intrat, acuma stai!”)

Dupa titlu urmeaza contentul, unde se aplica o serie de tehnici simple pentru a tine cititorul lipit de monitor, focusat pe articolul tau. Primul contact cu articolul este chiar primul paragraf. Primele propozitii trebuie sa-l faca sa vrea sa citeasca pana la sfarsit, sa-l intrige, sau sa continue ideea inceputa in titlu. Poate sa-i ofere o solutie (expusa ambigu) la ce cauta defapt un articol. Am spus ambigu, pentru ca te intereseaza (in calitate de editor) sa ramana pe articol, iar oferindu-i solutia din prima nu te ajuta cu nimic.

Primul paragraf nu trebuie sa fie foarte lung, dar nici 2 cuvinte. Daca vrei sa pastrezi o structura a continutului (ceea ce e recomandat), fa-ti primul paragraf cu bold. Te ajuta si pe tine sa-ti dai seama daca-i prea lung, prea scurt, sau daca ce ai scris acolo te-ar face pe tine (ca user, de aceasta data) sa citesti mai departe.

3. Cursivitate, logica, structura

(sau… “Si-are mersu-i leganatu` … Da… TAnanana”)

Orice articol este defapt un proces de invatare. Fie ca oferi informatii despre politica, barfa despre vedete, sau o lectie/training despre “cum sa faci… bla bla”. Pentru ca de asta citesti, sa inveti (sa reti), daca ti se pare interesant ce-i pe acolo. Eh, orice proces de invatare trebuie sa aiba cursivitate, pentru ca defapt procesul de invatare este un drum parcurs. Incearca sa ti acest drum cat mai drept si lin pentru cititor. Logica articolului, cursivitatea ideilor este esentiala. Daca deschizi prea multe ipoteze fara sa o inchizi pe cea anterioara risti sa-i pierzi in idei, iar daca te pierzi in detalii… ai pierdut si cititorul.

Arunca problema la inceputul articolului, iar pe parcurs (sau la sfarsit) ii dai solutia. Orice content trebuie sa aiba legatura cu titlul. Daca ai pacalit vizitatorul cu un titlu fals (adica n-are nici o legatura cu continutul articolului) poti sa fii sigur ca acel user te va considera un lăbar si nu mai trece pe la tine pe site. Pentru simplul fapt ca in acea fractiune de secunda (sau poate chiar mai multe secunde, cat citeste pe sarite ce-i acolo) el a pierdut timp.

Uite un hint despre cum poti, pentru inceput, sa pastrezi o logica mai clara in articol: Foloseste-te de logica matematica. Works every time!
“Daca … atunci …”
“De aici in colo … ”
“Ajunsi in acest punct … ”
“De aici rezulta ca … ” sau “Asta inseamna ca …”
“In concluzie … ” sau “Deci …” (Ai grija mare cu acest “deci” pentru ca trebuie sa fie o concluzie! Nu incepe/deschide o idee noua cu “deci”).
4. Structura clara

(sau… “Eu cu cine votez?”)

Cand vine vorba de structura, trebuie sa-ti fie clar ca orice user este lenes. In sensul in care nu vrea sa citeasca ceva ce nu-i foloseste (adica informatia ce o cauta pe moment). Foloseste-te de paragrafe. Pe internet e mai greu sa scrii cu aliniat si e mult mai putin vizibil, insa ele sunt foarte folositoare. Varianta “aliniatului” pe net e paragraful despartit de o linie goala. In cazul in care ai mai multe de scris (sau informatia este structurata in acest fel, chiar daca ai cate 3 randuri de text pentru fiecare idee), foloseste-te de subtitluri. Dar ai mare grija sa nu faci exces! Prea multe subtitluri cu putina informatie la fiecare va anula efectul dorit (de structurare).

Ia orice element din scrisul de mana, care te ajuta pe tine sa vezi mai bine punctele importante (subpunce, sublinat etc.). Pe net ai o chestie in plus care te poate ajuta mult: bold. Incearca sa nu colorezi articolul. Daca vrei sa evidentiezi ceva subliniaza, bolduieste, eventual fa-l cu o culoare diferita (dar nu face exces de culoare!). Pana la urma vrei un articol, nu un desen din cuvinte… Tine cont ca aceste cuvinte/propozitii vor fi cele care ies prima data in evidenta!

Elementele astea de structura sunt cele care fac cititorul sa treaca de la momentul de “scanare” (atunci cand “arunci un ochi peste”) la momentul in care efectiv citeste tot.
5. Imaginile in articol

(sau… “O imagine face cat o mie de cuvinte!”)

Foloseste imaginile in articolul tau. Daca ai o poveste, imaginile care reprezinta ce vrei tu sa sugerezi in articol sunt cele potrivite. Nu incarca texul cu imagini! In functie de cat text ai, pune proportional imaginile… “din loc in loc” :)
6. Pune-ti amprenta pe articol!

(sau… “Eu l-am scris… asa sunt eu!”)

Cand scrii un articol, pune-ti amprenta pe el. Prietenii si cunoscutii care vor citi articolul vor face o corelare directa cu tine. “cum l-ai citi tu” sau “cum ai interpreta tu chestia aia”. Pentru asta trebuie sa folosesti mai mult cuvintele din vocabularul tau, dar nu te limita la ele. Incearca sa folosesti expresii de-ale tale, nu copiate de la altcineva.

Ca un ultim sfat, e dragut sa multumesti cititorului pentru atentia acordata. Nu e destul un simplu “multumesc” ci trebuie sa-i oferi o concluzie (personala, sau obiectiva, in functie de scopul articolului). Arunca un carlig la sfarsit cu “urmaza sa scriu un articol despre …” sau “pentru nelamuriri postati un comment/contactati-ma”. Putini vor face acest lucru (din comoditatea de care vorbeam mai sus), insa utilizatorii chiar interesati de subiect te vor contacta!

Acuma… daca am omis ceva, va rog si eu sa-mi dati un feedback si sa completez articolul! :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu